دلایل خرابی و فرو ریختن قفسه ها و راه های جلوگیری از آن

سرفصل محتوا

دلایل خرابی و فرو ریختن قفسه ها و راه های جلوگیری از آن

دلایل خرابی و فرو ریختن قفسه‌ها در واقع اصول ایمنی می‌باشند که در حین انتخاب و خرید قفسه، نصب و چیدمان و برداشت کالاها از آن رعایت نمی‌شوند. با توجه به خسارت های مالی و جانی که هر گونه خرابی در قفسه بندی انبار ممکن است به همراه داشته باشد، لذا لازم است از دلایل اصلی رخ دادن این مشکلات اطلاع داشته و بر همین اساس قفسه های انبار را انتخاب و از آنها استفاده شود.دژپاد ؛ تولید کننده انواع قفسه فلزی در ادامه به معرفی چند دلیل اصلی که منجر به فرد ریختن قفسه‌ها می شوند اشاره خواهد داشت.

انتخاب اشتباه از اصلی ترین دلایل خرابی قفسه ها

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می‌شوند تا قفسه ها خیلی زود خراب شده و دچار شکستگی و فرو ریختن سازه قفسه گردد، انتخاب اشتباه قفسه می‌باشد. هر یک از قفسه های انبار از قبیل قفسه بندی پالت راک و غیره دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و دارای قدرت تحمل وزن محدودی می‌باشند. به همین دلیل لازم است با توجه به نوع کالاها و اندازه و ابعاد آنها گزینه های مناسب انتخاب شود. حتی تعداد طبقاتی که برای هر نوع قفسه می‌توان در نظر گرفت نیز متناسب با نوع قفسه متفاوت می باشد و عدم توجه به آن در نهایت می توان یکی از دلایل فرو ریختن قفسه ها باشد.

فرو ریختن قفسه ها به دلیل برخورد با لیفتراک

عدم اختصاص دادن راهرو با عرض کافی و استاندارد و نداشتن مهارت کافی راننده در کنترل لیفتراک باعث می‌شوند تا در برخی از مواقع این دستگاه با قفسه ها برخورد نموده و ضربه های شدیدی به سازه وارد شود. با توجه به شدت ضربه وارد شده به سازه و تعداد دفعات رخ دادن این مشکل در نهایت به مرور با مشکل خرابی قفسه ها و شکستگی در بخش های مختلف آن و ریزش آنها مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از این گروه از دلایل خرابی قفسه ها و فرو ریختن آنها لازم است با توجه به فضای داخلی انبار و نوع قفسه ها و همچنین اندازه و ابعاد کالاها عرض مناسبی و استانداردی را برای برای راهروهای بین هر ردیف از قفسه در نظر بگیرید.

دلایل فروریختن قفسه ها

عدم نظارت از اصلی ترین دلایل خرابی قفسه ها

با گذر زمان و استفاده مداوم و طولانی مدت از قفسه ها به مرور ممکن است در برخی از بخش های آن شکستگی هایی ایجاد شود.یکی از اصول مهم ایمنی در انبارداری نظارت همیشگی بر وضعیت قفسه ها و ترمیم خرابی ها یا تعویض بخش های آسیب دیده می‌باشد. با تعمیر و جوشکاری صحیح بخش های آسیب دیده می توان طول عمر قفسه ها را تا حد زیادی افزایش داد و مانع از فرو ریختن آنها شد.

عدم توجه به قدرت تحمل قفسه ها
هر یک از انواع قفسه ها با توجه به جنس سازه و همچنین ساختار کلی آنها دارای قدرت تحمل مشخصی هستند و لازم است به آن در زمان خرید و همچنین چیدمان کالاها توجه شود. یکی از اصلی ترین دلایل خرابی قفسه ها و فرو ریختن آنها عدم توجه به میزان قدرت تحمل هر قفسه و چیدمان کالا با وزن بیشتر از حد استاندارد می‌باشد. به عنوان یک راه حل مهم برای پیشگیری از این مشکل، انتخاب و خرید قفسه های مقاوم و مناسب برای کالاهای مورد نظر می‌باشد. در واقع، برای رفع این مشکل باید انتخاب درستی داشته باشید و با افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه مشورت کنید.

فرو ریختن قفسه ها به دلیل چیدمان اشتباه کالاها
از دیگر موارد بسیار مهمی که به شدت بر ایمنی انبارداری تاثیرگذار است، حفظ تعادل در تمام بخش های قفسه ها می‌باشد. توجه داشته باشید که انباشته شدن بیش از حد کالاهای سنگین در یک طرف قفسه باعث می‌شود تا تعادل در سازه از بین برود و به یک سمت از قفسه ها فشار زیادی وارد شده و در نهایت باعث از هم پاشیدگی قفسه های انبار گردد. برای جلوگیری از این مشکل لازم است آموزش های لازم به افرادی که مسئول چیدمان و برداشت کالاها می باشند داده شود. همچنین لازم است به اختصاص دادن فضای بادخور بین بسته های قرار گرفته در هر ردیف توجه شود. فضای خالی و فاصله بین کالاهای موجود در قفسه ها باید به گونه ای باشد که در لحظه چیدمان و برداشت به قفسه و سایر بسته های موجود در هر ردیف از آنها با لیفتراک ضربه وارد نشود.

خرابی و فرو ریختن قفسه ها به دلیل عدم نصب صحیح
اغلب قفسه های فلزی که در گروه قفسه بندی سنگین قرار دارند، ثابت می‌باشند؛ یعنی پایه های سازه به کمک اتصالات بسیار مقاوم به زمین متصل می‌شوند. عدم توجه به این مساله و نصب اشتباه قفسه ها و عدم رعایت متعادل سازی سازه باعث می‌شود تا فشار زیادی به بخش های مختلف قفسه ها وارد شود و منجر به از هم پاشیدگی شود. برای جلوگیری و پیشگیری از این گروه از دلایل خرابی قفسه ها لازم است نصب این تجهیزات توسط افراد متخصص و حرفه ای انجام شود.

دلایل از هم پاشیدن قفسه های انبار

خرابی قفسه ها به دلیل کیفیت نامناسب
برای افزایش میزان مقاومت قفسه ها از فلزات بسیار مقاوم استفاده می‌شود که کیفیت آنها ارتباط مستقیم با طول عمر سازه دارد. اگر در مرحله ساخت قفسه ها از متریال بی کیفیت استفاده شود، باعث میشود تا سازه از استحکام و مقاومت کافی در برابر ضربه برخوردار نباشد. علاوه براین، استفاده از فلزاتی که در برابر خوردگی با مواد خورنده و زنگ زدگی مقاوم نشده باشند به مرور باعث آسیب وارد شدن به بدنه سازه قفسه خواهد شد. با خرید قفسه بندی انبار از تولید کننده‌های معتبر و شناخته شده می توان با این مشکل غلبه کرد.

تغییر غیر استاندارد در ساختار سازه
پس از نصب قفسه ها ممکن است بدون در نظر گرفتن استانداردها قطعات مختلفی در سازه با جوشکاری متصل شود. این گروه از اقدامات شاید در نگاه اول مشکل ساز نباشند، اما لازم است بدانید که یکی از اصلی ترین دلایل فرو ریختن و خرابی قفسه ها به شمار می روند. چون جوشکاری و تغییر در ساختار قفسه ها باعث بر هم زدن تعادل در آن ها می‌شود. به عنوان یکی از مهم ترین استانداردهای قفسه بندی انبار لازم است از جوشکاری و اتصال تجهیزات مختلف در بدنه سازه جلوگیری شود.

فرو ریختن قفسه ها به دلیل طراحی غیر استاندارد
با توجه به اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان می‌باشد، لذا لازم است جلوگیری از رخ دادن مشکلاتی مانند فرو ریختن قفسه ها در مرحله طراحی قفسه در نظر گرفته شوند. به عبارت دیگر، مهندسان و طراحان قفسه های انبار لازم است تمام استانداردها را در زمان طراحی و ساخت قفسه ها رعایت نموده و جوشکاری و اتصال قطعات نیز بر همین اساس و کاملا استاندارد انجام شود.

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه