قفسه بندی انبار کارخانه را چگونه انجام دهیم؟

سرفصل محتوا

قفسه بندی انبار کارخانه را چگونه انجام دهیم؟

قفسه بندی انبار کارخانه ها به دلیل تعداد زیاد کالاهای ورودی و خروجی  آنها و حساسیت های ویژه ای که در آمارگیری از موجودی انبار وجود دارد از مهم ترین اقدامات می‌‌‌‌باشد. عدم توجه به نحوه قفسه بندی و استفاده نادرست از گزینه های نامرغوب و اشتباه در نهایت ضررهای مالی زیادی را به همراه خواهد داشت. دژپاد؛ ارائه دهنده سیستم های قفسه بندی انبار در ادامه به مهم ترین اصول برای قفسه بندی انبار کارخانجات و کارگاه های تولیدی خواهد پرداخت.

 

انتخاب قفسه بندی انبار کارخانه

از مهم ترین و اصلی ترین گام هایی که لازم است برای قفسه بندی انبار چه در محیط های صنعتی و چه برای قفسه بندی انبار منزل و مغازه و فروشگاه در نظر داشت، انتخاب قفسه می‌باشد. قفسه های انبار تنوع بسیار زیادی داشته و در گروه های مختلف ثابت و متحرک تقسیم بندی شده که از نظر ساختار و جنس سازه با هم متفاوت هستند. با توجه به اینکه در کارخانه و کارگاه های مورد نظر چه نوع کالاهایی انبار می‌شوند، لازم است گزینه های مناسب را انتخاب نمایید. به عنوان مثال از کاربردی ترین قفسه ها برای کارخانه ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

قفسه بندی پالت راک برای انبار کارخانجات

در کارخانجاتی که تعداد و اندازه و ابعاد کالاهای مورد استفاده و تولید شده در آنها بزرگ و زیاد می‌باشد، قفسه بندی پالت راک از گزینه های بسیار مناسب می‌باشد. این قفسه ها دارای سازه فلزی و بسیار مقاوم بوده و از کف تا سقف انبار را پوشش داده و به صورت چند طبقه اجرا می‌گردند. به همین دلیل استفاده از پالت راک برای قفسه بندی کارخانه ها باعث می‌شود تا از فضای داخلی انبار به صورت بهینه استفاده شده و مقاومت قفسه ها نیز در سطح بالایی قرار دارد.

قفسه مناسب انبار کارخانجات

قفسه بندی بازویی انبار کارخانه

همان طور که اشاره شد لازم است با توجه به نوع کالاهایی که در کارخانه مورد نظر تولید می‌شود یا قطعات اولیه مورد استفاده برای بخش های تولیدی، قفسه های مناسب را انتخاب نمایید. استفاده از قفسه بندی بازویی یا کانتیلور از جمله گزینه های بسیار کاربردی برای کارخانجات لاستیک سازی و همچنین خودروسازی می‌باشد. از این گروه قفسه ها برای انبار کارخانجات فرش بافی و تولید کفپوش و موکت نیز استفاده می‌شود و قادر به نگهداری و انبار اشیای رول می‌باشند.

دو مورد فوق تنها به عنوان مثال ذکر شده و بر همین اساس می توان سایر قفسه های مناسب برای انبارها را انتخاب و نصب و اجرا نمود.

قفسه بندی انبار در فضای مناسب

انبار و سوله ای که به برای چیدمان کالاهای تولیدی و قطعات اولیه کارخانجات انتخاب می‌شود اهمیت بسیار زیادی دارد. فضایی که به انبار اختصاص داده می‌شود باید تا حد امکان از نم و رطوبت دور بوده و نور خورشید نیز به صورت مستقیم به درون آن تابیده نشود. علاوه براین، دمای محیط نیز باید در سطح استانداردی بوده و سیستم تهویه در اطراف قفسه ها وجود داشته باشد تا به کالاهای درون قفسه بندی آسیب وارد نشود.

همچنین لازم به ذکر است که با توجه به طراحی داخلی و نقشه سوله لازم است برخی از استانداردها در حین قفسه بندی انبار مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال در مطالب گذشته به نحوه طراحی قفسه بندی با خرپا اشاره کرده ایم که باعث میشود تا از فضای داخلی سوله در حین قفسه بندی بیشترین استفاده را داشته باشید.

دسته بندی کالاها برای قفسه بندی کارخانه

با توجه به اینکه کالاهای تولیدی در کارخانجات چه چیزهایی می‌باشند و دارای چه ویژگی هایی هستند، لازم است گروه بندی شده و بر همین اساس در قفسه های مناسب چیده شوند. به عنوان مثال، در بخش هایی که قطعات و مواد اولیه مورد استفاده کارخانه نگهداری می‌شود با توجه به ابعاد کوچک وسایل می توان از قفسه بندی مشبک استفاده نمود. در مقابل، کالاهای تولیدی کارخانه ها که بزرگ تر می‌باشند را می‌توان دسته بندی نمود و در قفسه های پالت راک، پانل راک و غیره قرار داد.

از دیگر دلایلی که دسته بندی کالاها در قفسه بندی انبار کارخانجات اهمیت زیادی دارد، تاریخ انقضای آنها می‌باشد. این مساله مخصوصا در کارخانجات تولید مواد غذایی، مواد شوینده و بهداشتی و داروسازی اهمیت زیادی دارد و عدم توجه به این مساله می‌تواند ضررهای مالی زیادی را به همراه داشته باشد.

خط کشی سالن انبار

پس از چیدمان قفسه ها در جاهای مناسب و ثابت کردن آنها بر روی زمین، به منظور ایجاد نظم و فراهم کردن نقشه از فضای داخلی سالن، لازم است از خط‌کشی کف سالن انبار استفاده شود. البته این کار باید با رعایت اصل خط‌کشی و شماره گذاری کف سالن انجام شود تا نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باشد.

شماره‌گذاری قفسه های انبار

یکی از کارهای بسیار مهم و ضروری که در انبارداری به صورت دوره ای انجام می‌شود، انبارگردانی و آمارگیری می‌باشد. برای انجام این کار لازم است موجودی انبار و خروجی آن مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت آمار و گزارش دقیقی ارائه شود. یکی از راهکارهای مناسب برای سرعت بخشیدن به این کار و همچنین دریافت گزارش دقیق، شماره گذاری قفسه ها و کالاهای موجود در آنها و ثبت در سیستم انبارداری می‌باشد. به همین دلیل لازم است با رعایت اصول شماره گذاری قفسه بندی انبار آمارگیری و انبارگردانی را در مدت زمان کوتاه با هزینه کم انجام داد.

اصول قفسه بندی انبار کارخانه

رعایت استانداردهای ایمنی قفسه بندی انبار کارخانه

از دیگر موارد بسیار مهمی که در چیدمان کالاها و قفسه بندی انبار برای محیط های صنعتی و کارگاه های تولیدی اهمیت بالایی دارد، رعایت استانداردها و اصول ایمنی قفسه بندی می‌باشد. به عنوان مثال از جمله استانداردها در این زمینه می‌توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

عدم تجمع کالاها در راهروهای انبار

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است در انبار کارخانه ها رخ دهد، چیدمان کالاها در کف سالن و در راهروها می‌باشد. قرار گرفتن کالاها در کف سالن باعث می‌شود تا نم و رطوبت به آنها نفوذ نموده و خرابی هایی را برای آنها به همراه داشته باشد. علاوه براین، بر اساس اصول ایمنی در قفسه بندی انبار قرار گرفتن کالاها در راهروها باعث می‌شود تا در شرایط بروز آتش سوزی امداد رسانی را با اختلال مواجه کنند.

حفظ فاصله قفسه بندی انبار کارخانجات با کابل برق

در فرآیند چیدمان قفسه ها در سوله های انبار باید به این موضوع توجه داشته باشید که قفسه ها به اندازه کافی از کابل های برق و سیستم های روشنایی فاصله داشته باشند. عدم توجه به این موضوع باعث میشود تا در صورت رخ دادن اتصالات برقی جرقه ها بروی قفسه ها پرتاب شده و منجر به آتش سوزی شوند.

استفاده از قفسه بندی فلزی پایه دار

به دلایل مختلف از قبیل رخ دادن سیل ممکن است آب به درون سوله های کارخانجات نفوذ نموده و کالاهای قرار گرفته در فاصله کوتاه با کف سالن خیس شده و ضرر مالی ایجاد می‌گردد. برای این منظور بهتر است از قفسه بندی پایه دار فلزی استفاده شود تا اولین ردیف در قفسه از کف سالن به اندازه کافی فاصله داشته باشد.

بازرسی و تعمیر مداوم قفسه بندی انبار کارخانه

قفسه انبار مورد استفاده برای کارخانه ها فلزی و مقاوم بوده و به دلایل مختلف از جمله نامرغوب بودن متریال مورد استفاده، وارد شدن ضربه به سازه و همچنین چیدمان کالاهای بیش از حد سنگین در آنها ممکن است منجر به خرابی و ترک، شکستگی می‌شود. در زمان نصب قفسه های انبار و پس از آن لازم است به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز تعمیرات بر روی آنها انجام شود. البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید قطعات جانبی بدون رعایت استانداردها در بخش های مختلف سازه جوش داده شود چون توازن را بر هم زده و ممکن است منجر به خرابی و سقوط قفسه ها شود.

 

 

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه