جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
قفسه بندی

قفسه بندی

سرفصل محتوا

چرا صنایع مختلف به سیستم قفسه بندی نیاز دارند؟

قفسه بندی و سیستم های قفسه بندی بخشی ضروری از سازماندهی و به حداکثر رساندن فضای ذخیره سازی در مکان های انبارش از انبارهای صنعتی تا انبارک های خانه ها و محیط های اداری، هستند. انواع قفسه بندی عوامل مهمی هستند که برای استفاده بهینه از مکان و فضا، نظم دهی به ذخیره سازی مواد و کالا، ایجاد ایمنی عملیات انبارداری و مدیریت موجودی انبارها، استفاده می شوند. سيستم هاي انبارش، انواع و مدل های گوناگونی دارند که باید با توجه به نوع محصولات، ابعاد و وزن بارهاي واحد و تجهيزات جابجايي مورد استفاده، جريان و توان عملياتی موردنظر درانبار، مشخصات فیزیکی ساختمان انبار و الزامات تعريف شده استفاده کننده، انتخاب شوند. به همین منظور، انتخاب بهینه سيستم  قفسه بندی می تواند منجر به ايمني در انبار، جابجایی بهتر، سهل تر و سریع تراقلام با صرف حداقل هزینه، و مدیریت و نظم دادن به موجودی انبار شود:  ارتقاء بهره وری. امروز، استفاده از انواع سيستم هاي قفسه بندی انبار و متناسب با فضای انبار و مراکز توزیع یا فروشگاه ها بسیار رایج شده است، زیرا استفاده از این نوع سيستم ها علاوه بر داشتن ظاهری زیبا، به استفاده بهینه از مکان و فضا، نظم، دسترسی آسان به اقلام، سرعت بالای جابجایی انواع محصولات و ردیابی و یافتن ساده تر کالاها در دسته بندي های مختلف، کمک شایانی کرده است. در این مقاله انواع، مواد، نصب و نگهداری سیستم قفسه بندی را بررسی می کنیم.

انواع سیستم های قفسه بندی

سیستم های قفسه بندی انواع مختلفی دارند مثل قفسه بندی فلزی و… که هر کدام برای اهداف متفاوتی طراحی شده اند و نیازهای مختلف ذخیره سازی را برآورده می کنند. در اینجا چند نوع متداول سیستم قفسه بندی آورده شده است:

سیستم های انبارش ثابت: قفسه بندی های سنگین یا سبکی که در محل اجرا فیکس شده و/ یا تجهیزات متحرک یا بستر حرکت در آنها وجود ندارند، مانند سیستم انبارش مشبک، پالت راک، خودراهرو، کانتیلور و مانند آنها.

قفسه بندی انبار دژپاد

سیستم های انبارش پویا: قفسه بندی هایی که یا خود متحرکند یا تجهیزات متحرک یا بستر حرکت در آنها به کار رفته اند، مانند سیستم موبایل راک، قفسه بندی سبک متحرک، خودجریان، خود تغذیه و مانند آنها.

سیستم های انبارش دفتر / خانگی: قفسه بندی های سبک و ثابتی که مصارف اداری یا خانگی دارند مانند سیستم انبارش دفتری (ایزی رکت) یا قفسه بندی خانگی (ریوت) و مانند آنها

سیستم های انبارش تمام اتوماتیک: قفسه بندی های سنگین یا سبک معمولاً بلند مرتبه که در آنها ار ماشین های گذاشت/ برداشت خودکار استفاده می شود، مانند سیستم انبارش راهرو بسیار باریک (VNA)، انبار خودسوله

سیستم های قفسه بندی فروشگاهی: قفسه بندی های ثابت ذخیره سازی و عرضه کالا در فروشگاه ها و هایپرمارکت ها

نیم طبقه فولادي (مزانین): سیستم سازه ای برای ایجاد فضای کف مضاعف در محیط انبار یا سالن های تولیدی

برای کسب اطلاعات بیشتر به توضیحات جزیی تر در سایت دژپاد www.dozhpad.com مراجعه نمایید.

مواد مورد استفاده در سیستم های قفسه بندی

سیستم های قفسه بندی را می توان از طیف وسیعی از مواد ساخت که هر کدام مزایا و زیبایی شناسی متفاوتی را ارائه می دهند. در اینجا برخی از مواد رایج مورد استفاده در سیستم های قفسه بندی آورده شده است:

  • فولاد: مواد فولادی عمده ترین مواد مصرفی در ساخت سیستم های انبارش است، و دلیل آن استحکام و دوام زیاد فولاد است.
  • چوب: چوب یک ماده جاودانه و همه کاره است که مناسب برای پوشش کف طبقات سیستم های انبارش با گذاشت و برداشت دستی است. از چوب برای تجهیزات کمکی سیستم فروشگاهی نیز به طور متناسب استفاده می شود
  • پلاستیک: مواد پلاستیکی برای برخی از اجزاء سیستم های انبارش به طور مثال درپوش ستون ها (سیستم دفتری / فروشگاهی) استفاده می شود. ضمناً در ساخت پالت های حمل بار نیز به کار می رود.
  • شیشه: درسیستم فروشگاهی، درمواردی، به عنوان کفه برای نگهداری اقلام استفاده می شود.

نصب و نگهداری

نصب سیستم های قفسه بندی بسته به پیچیدگی و ابعاد سیستم می تواند یک عملیات ساده توسط استفاده کننده(DIY)  باشد یا توسط افراد آموزش دیده و حرفه ای انجام شود. در اینجا چند مرحله کلی نصب وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  1. بررسی محل نصب، رفع موانع و کنترل مشخصات کف انبار و بررسی اندازه های انبار براساس نقشه جانمایی مصوب؛
  2.  تعیین نقطه مبنا و ترسیم خطوط راهنما برای برپاسازی سیستم انبارش طبق نقشه جانمایی مصوب؛
  3. در صورت نیاز، انجام عملیات مونتاژ اجزاء سیستم طبق دستورالعمل سازنده، در مجاورت محل نصب؛
  4.  نصب و برپاسازی سیستم انبارش طبق نقشه جانمایی مصوب و مطابق با دستورالعمل های سازنده؛
  5. بازرسی و کنترل نهایی کلیه اجزاء و اتصالات از نظر فنی و ایمنی؛
  6. برطرف کردن تمامی موانع و تمیز کردن محیط از زوائد و دور ریزها؛
  7.  تحویل سیستم نصب شده براساس نقشه جانمایی مصوب به استفاده کننده و دریافت امضای تأیید در برگه پایان کار از مسئول انبار.

نگهداری از سیستم های قفسه بندی مسئولیت مستقیم استفاده کننده است،  که به روشی نظام مند و متناوب باید توسط بازرس ایمنی تعیین شده از طرف استفاده کننده و/ یا کارشناس سازنده براساس قرارداد خدمات پس از فروش انجام پذیرد. در این بازرسی ها اشکالات و آسیب ها به اجزاء سیستم انبارش کنترل و گزارش می شوند و براساس یک تحلیل ریسک، برخورد مناسب با آن (از تکرا بازرسی تا تخلیه قفسه بندی و تعویض قطعه) به عمل می آید و سوابق نگهداری می شوند.

نحوه انتخاب سیستم قفسه بندی

انتخاب سیستم قفسه بندی مناسب برای بهینه سازی فضای ذخیره سازی و سازماندهی کارآمد لجستیک کالای شما ضروری است. چه برای انبار ، اداره یا خانه شما باشد، در اینجا چند فاکتور کلیدی وجود دارد که باید هنگام انتخاب سیستم قفسه بندی در نظر بگیرید:

هدف و الزامات

با تعیین هدف، بررسی و انتخاب قفسه بندی را شروع کنید. آیا به دنبال سیستمی برای ذخیره سازی کالا، سازماندهی موجودی و/ یا نمایش و عرضه کالا هستید؟ درک نیازهای خاص خود، به شما کمک می کند تا گزینه ها را محدود کنید و به انتخاب بهینه دست یابید.ابعاد و وزن اقلامی را که قصد دارید ذخیره کنید، شیوه حمل و گذاشت و برداشت بار و توان عملیاتی مورد انتظار  را در نظر بگیرید. این کمک می کند نوع، ظرفیت تحمل بار و اندازه سیستم قفسه بندی با فضاهای خالی مناسب مورد نیاز تعیین شوند. به یاد داشته باشید که عملکرد درست تجهیزات انبارش (قفسه بندی – وسائل حمل بار و مانند انها) زمانی قابل تضمین است که کف محل اجرا از ساختار و شرایط سطحی (تراز و هموار) مناسب و استاندارد برخوردارباشد.

فضا و چیدمان

فضای موجود که در آن سیستم انبارش نصب خواهد شد را ارزیابی کنید. ارتفاع، عرض و طول محل اجرا را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که واحدهای قفسه بندی به درستی جا می شوند و صرفه جویی لازم در مکان و حداکثر استفاده از فضا برای ذخیره سازی عملی می شوند. علاوه بر این، طرح جانمایی و قابلیت دسترسی، تناسب مسیرهای تردد کارکنان و وسائل حمل بار، نکات ایمنی و راه های فرار هنگام بروز حوادث، عدم تداخل با تأسیسات نصب شده و/ یا قرار گرفتن روی کانال ها یا حفره های موجود در کف را در نظر بگیرید. آیا سیستم قفسه بندی در کنار دیوار، گوشه یا وسط فضای محل اجرا خواهد بود؟ ارزیابی چیدمان به شما کمک می‌کند بین انواع سیستم های انبارش ثابت، پویا و انواع دیگر  تصمیم بگیرید.

مواد و دوام

مواد فولادی مورد استفاده در ساخت سیستم های قفسه بندی برای استحکام، پایداری و طول عمر آن بسیار مناسب هستند. مؤلفه پوشش اجزاء سیستم های انبارش، مانند رنگ، نیز ضمن زیبایی ظاهری، به همان میزان در دوام و طول عمر قفسه بندی مؤثرند.

قابلیت انعطاف پذیری و سفارشی سازی

انعطاف پذیری هنگام انتخاب سیستم قفسه بندی ضروری است. به دنبال سیستم های انبارش با اتصالات اجزاء قابل تنظیم باشید که با نظر کارشناسی سازنده می توان آن ها را تغییر داد یا آنها را جدا کرد تا اقلام با اندازه های مختلف را در خود جای دهند. این ویژگی به شما امکان می دهد سیستم قفسه بندی را بر اساس نیازهای ذخیره سازی در حال تحول خود، به روش مهندسی سفارشی کنید.

سهولت نصب و نگهداری

فرآیند نصب سیستم قفسه بندی را در نظر بگیرید. برخی از سیستم ها (مانند سیستم های انبارش سبک و سنگین صنعتی) نیاز به نصب و برپاسازی حرفه ای دارند، در حالی که برخی دیگر (مانند قفسه بندی خانگی) را می توان به راحتی با پیروی از دستورالعمل راه اندازی کرد.

الزامات نگهداری سیستم های انبارش، گذشته از نیاز به ساماندهی محیط و نظارت بر رفع زوائد و موانع در مسیر های تردد، الزاماً شامل بازرسی منظم ایمنی برای پیشگیری از بروز آسیب ها برای کارکنان، اقلام ذخیره شده و قفسه بندی است. با در نظر گرفتن این عوامل، می توانید یک سیستم قفسه بندی مناسب را انتخاب کنید که کاربردی، بادوام و مطابق با نیازهای خاص شما باشد. به یاد داشته باشید که سازندگان مختلف را از  زوایای فنی، کیفی، سابقه و تجربه، توان مالی و عملیاتی و نهایتاً قیمتی با هم مقایسه کنید، نظرات آنها را مطالعه و از امکانت آنها بازدید کنید و در صورت نیاز به دنبال مشاوره حرفه ای لجستیک باشید.

سخن پایانی

به طور خلاصه، یک سیستم قفسه بندی یک راه حل عملی ذخیره سازی در لجستیک درون بنگاهی است که استفاده از فضا را بهینه می کند، سازماندهی موجودی را ارتقاء می بخشد، کارایی عملیات را افزایش می دهد، از کالا ها و مواد محافظت می کند، موجب زیبایی، تطبیق پذیری و نظم هر فضای انبارشی می شود. علاوه براین، سیستم های انبارش متنوعی ، متناسب با نیاز شما برای صنایع مختلف وجود دارد. با شناخت مشخصات انواع مختلف قفسه بندی ها،می‌توانید سیستم قفسه بندی مناسب را برای فضای خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما